Praktiske forhold og faglige principper
Indholdet af en konsultation
Som udgangspunkt er der afsat 15 minutter til en almindelig konsultation. Inden for den tid skal behandleren orientere sig i din journal, hente dig i venteværelset, høre din historie, lave relevant undersøgelser, udarbejde en plan, samt foretage dokumentation i din journal. Gældende honorering aftalt med Danske Regioner tillader desværre ikke, at vi kan afsætte længere tid end dette. Man må gerne komme med flere problemstillinger til samme konsultation, men har man behov for at gennemgå flere komplekse problemstillinger, skal dette ofte klares over flere konsultationer. Man vil oftest kun kunne nå en større, eller enkelte mindre problemstilling, inden for samme konsultation. Respekterer man ikke den afsatte tid, vil det gå ud over den/de efterfølgende patienter. Du vil derfor kunne opleve, at der under en konsultation bliver sagt, at “det er hvad vi når for i dag”, dette skal opfattes som et hensyn til klinikkens øvrige patienter.
Forberedelse til konsultation
Når du bestiller din tid er det vigtigt, at du præcist forklarer det eller de problemer du gerne vil drøfte. Det kan være en god idé at skrive ned hvad du vil tale om, og i starten af konsultationen få afklaret hvad der er det vigtigste at få håndteret. Såkaldte “dørhåndtagsspørgsmål” vil oftest føre til en ny tid.
Ordinationsretten er lægens
Valget af en behandling vil altid forgå i et samarbejde mellem læge og patient. Dog er det ultimativt lægen der har ordinationsretten, og lægen skal fagligt og etisk kunne stå inde for en given behandling. Man vil derfor aldrig kunne forlange en given behandling ordineret. Vi følger gældende guidelines, og vil ikke acceptere krav fra patienter om at bryde med hvad der er god faglig standard.
Morfin
Klinikkens overordnede princip er, at morfin ingen plads har i behandinge af non-maligne (ikke cancerrelaterede) smerter, og særligt ikke til behandling af kroniske bevægeapparatssmerter. Vi kan tilbyde alternativer såsom panodil, gigtpræparater, antidepressive og antiepileptiske midler, som ofte har væsentlig bedre effekt og ikke samme risiko for afhængighed. Du må som patient i behandling med morfin, forberede dig på at vi arbejder på at udtrappe alle patienter.
Beroligende og sovemedicin
Med mindre behandlingen er ordineret af psykiatrien eller misbrugscenter, og der foreligger en præcis behandlingsplan derfra, ordinerer vi ikke berolignede- eller sovemedicin. Eneste udtagelse er få dages behandling ved akut krise/sindssyge eller til afrusning. Er du i behandling med førnævnte præparater, må du være forberedt på, at blive mødt med et krav om udtrapning. Et væsentligt princip er, at vi er forpligtet til at behandle helbredstruende abstinenser men ikke stoftrang.
Vægttabsmedicin
Vi arbejder ud fra sundhedsstyrelses anbefaling på området – du kan læse nærmere herom her.
Receptfornyelse
Anmodning om receptfornyelse kan foretages via MinLæge elle Medicinkortet app’en. Har man ikke førnævnte, kan man anmode om receptfornyelse telefonisk i tidsrummet 08:00-12:00. Forespørgsler om receptfornyelse via e-konsultation vil blive afvist.
En del medicin kræver regelmæssige kontroller. Følger man ikke disse kontroller, kan vi ikke tage ansvar for behandlingen, og anmodning om receptfornyelse kan i sådanne tilfælde blive afvist.
Fornyelse af recept på enhver form for vanedannede eller centralstimulerende medicin kan udelukkende ske ved fysisk fremmøde.